"C"

14. října 2009 v 10:38 | barumka |  Zdravé papů od A do Z
celer (bulvový) - je významným zdrojem draslíku a je mimořádně zdravý. Příznivě působí na trávení, nervový systém a látkovou přeměnu. Olej z celeru bulvového má zklidňující účinky, a proto bývá doporučován při kožních a revmatických onemocněních. Celer bulvový obsahuje rovněž vysoké množství vápníku, fosforu a vitaminu C a zvyšuje sexuální potenci. V lidovém léčitelství se používá při revmatismu, chorobách ledvin, dně a proti tvorbě kamínků. Doporučuje se na vyplavování močových kyselin z organismu, při stavech vnitřního napětí a vyčerpání. Pozor! Celer bulvový je díky vysokému obsahu draslíku, apiolu a asparaginu močopudný. Těhotné ženy a lidé s ledvinovými obtížemi by se měli vyvarovat požívání celeru hlíznatého v nadměrném množství.


celer (řapíkatý) - řapíkatý celer podporuje správnou funkci ledvin (má diuretické účinky) a zároveň obsahuje velké množství vlákniny, takže pomáhá regulovat zažívání. Používá se též k léčení revmatismu. Má nízký obsah karbohydrátů a kalorií a vysoký podíl draslíku.

cibule - má antiseptické a močopudné účinky. Cibule i listy se přikládají na kůži při léčení karbunklu (hnisavé onemocnění kůže). Obsahuje menší množství většiny vitaminů a minerálů. Pro cibuli je charakteristická vůně způsobená přítomnými éterickými oleji obsahujícími síru. Mají léčivé a antimikrobiální účinky. Kromě nich obsahuje cukry, proteiny, vitamin D, vápník, železo, draslík, sodík a hořčík. Obsahuje též slizové a pektinové látky, které působí příznivě při poruchách trávení.

cibule (červená) - je bohatá na kvercetin - antioxidant, který snižuje riziko vzniku rakoviny plic. Nejzdravější je cibule čerstvá, tedy v syrovém stavu.

citróny - obsahují velké množství kyseliny citronové a vody, proto se využívají jako přírodní okyselovadlo do řady pokrmů, nebo se z nich mačká kyselá šťáva. Dále obsahují bioflavonoidy, pektin, vonné silice, provitamin A, vitamin B, sacharidy, vápník, draslík, fosfor, hořčík, železo, zinek a další.

citrusy - napomáhají tvorbě žaludečních šťáv a zlepšují činnost žlučníku. Příznivě ovlivňují trávicí proces.

cizrna - má vysoký obsah proteinů, fosforu, draslíku, a také vitaminu B, železa a dietní vlákniny. Listy, které mají svíravé účinky, se používají k léčení kašle. Uvařené listy se přikládají na výrony a vykloubené končetiny. Vývar z listů se popíjí při poruchách trávení, průjmech a úplavici. Semena mají stimulující, tonické účinky a jsou považována za afrodiziakum. V Egyptě pojídají cizrnu lidé, kteří chtějí přibrat na váze, používá se také na bolesti hlavy a v krku. Rozdrcená semena se užívají jako pleťová maska a prostředek na léčení lupů.

cottage - má nízkou energetickou a vysokou výživovou hodnotu, to znamená, že rychle zažene hlad a zároveň zasytí na dlouhou dobu. Má vysoký obsah vápníku a nízký obsah tuku (jen 4-5%), obsahuje vitaminy, minerální látky, lehce stravitelné bílkoviny (zejm. kasein) a vysoký podíl živých mléčných bakterií, které příznivě ovlivňují obranné procesy v organismu.

čekanka - má menší obsah draslíku, diuretické a projímací účinky, podporuje trávení a potlačuje záněty. Má pozitivní vliv na fungování jater, žlučníku a močových cest. Používá se k léčení revmatismu, dny a hemeroidů.

česnek - v česneku obsažená účinná látka ajoen zabraňuje tvorbě krevních sraženin, allicin má antibakteriální účinky a allysulfidy brání růstu zhoubných nádorů. Česnek má také silné protivirové a protiplísňové účinky, osvědčil se při střevních a žaludečních obtížích a při bodnutí hmyzem, má schopnost ovlivňovat hladinu cholesterolu v krvi a snižovat riziko infarktu. Dezinfikuje střeva, používá se při úplavici a průjmech, rozšiřuje cévy, snižuje krevní tlak, podporuje funkci srdečního svalu a mozkových buněk. Výborně účinkuje proti nadýmání, uvolňuje křečové stavy v oblasti trávicího ústrojí, zvyšuje vylučování žluči a snižuje hladinu cukru v krvi. Léčivý účinek lze zvýšit mlékem. Obsahuje malé množství vitaminů a minerálů. Pro odstranění typického zápachu po jídle s česnekem je vhodné rozkousat snítku petrželové natě.

čočka - je bohatá na bílkoviny, vlákninu, železo, uhlovodíky, zinek a vitaminy skupiny B.

čočka (červená) - je výborným zdrojem rozpustné vlákniny, která pomáhá snižovat hladinu cholesterolu v krvi. Její výhodou je, že se nemusí namáčet jako jiné druhy luštěnin.
 


Komentáře

1 vanda vanda | Web | 14. října 2009 v 13:15 | Reagovat

Tyjo to je supr, tyhle tvoje články o zelenince a luštěninách apod!

Jo s těma éčkama máš pravdu, je to svinstvo. Máme doma na lednici vyvěšený takový velký papír, kde jsou éčka rozdělená do pěti škatulek od prospěšných přes neutrální po velmi škodlivé (ty jsou černé). Řeknu ti, když jsem zjistila, že margotka má těch černých 5! Už jsem si ju nekoupila:/.
A tak je to se všim.

Proto se snažim mít co nejvíc potravin domácích (pečeme kváskovej žitnej chleba, zavařujeme, ze zahrádky zeleninu, marmelády, kompoty, zamražená zelenina na zimu apod.), piju šípkovej a sypaný čaje místo pytlikovejch, vozim si to všechno do Brna. A snažim se nakupovat ve zdravejch výživách, ale to nejde vždycky. Nejim perlu nebo ramu, i když jsou na ňu mega reklamy, radši si koupím obyč tučný máslo v sýrárně, protože v něm ty éčka nejsou. Nebo míň. A prostě to není takový svinstvo. Kupovávám si ovčí sýr, jak bývat ty dřevěný budky u silnic, nebo eště líp na Slovensku v létě... A snažim se vařit a nejíst jen něco z ulice.

Nejde se tomu samozřejmě vyhnout úplně, ale aspoň to omezit;)

2 vanda vanda | Web | 15. října 2009 v 0:12 | Reagovat

Jo, tak někdy mě taky chytnou chutě na bílý pečivo. Tak si koupím tři rohlíky, čtvereček apetita a šunku. A pak čaruju a kombinuju. Jednu půlku dám s máslem a se šunkou, druhou s apetitem a se šunkou, třetí s apetitem a tvrdym sýrem, čtvrtou s máslem a marmeládou, pátou s máslem a medem a šestou s tím, co mi chutnalo nejvíc :D Celý si to krásně nachystám na talíř a hoduju 8-) Ale to je tak jednou za půl roku. Jindy mě zas chytne chuť na cheesburger z meka. Tak si ho dám.
Je totiž podle mně blbost si něco odpírat, protože pak naběhnu na meka a dám si ty cheesy tři a zmrzku a kolu k tomu. Teda to se mi nestalo. Ale prostě nemá cenu si něco odpírat, protože tě ta chuť stejně dřív nebo pozdějc dožene.
Takto nemám problém s nálety na ledničku a neovladatelnými chutěmi ;-)

Já mám štěstí, že se u nás doma jí zdravě. Sice celkem hodně, ale není to mastný, tučný a sladký, tak si můžu dát tři buchty, místo jedné. A přijde mi to normální a ani mi mastný jídla nechutnají a nemám na ně chuť.

Jej, já sem se zas rozvykládala :-D

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama